torsdag 28. april 2011

Olav Duun - Mennesket og maktene før Jøatur

Bokringen drar til Jøa i helga, for å bli bedre kjent med Olav Duun. Der venter god mat, flott natur, forelesninger og ikke minst gode diskusjoner. I fjor hadde vi en vellykket tur til Røros med Falkbergets Fjerde nattevakt. Romanen ble diskutert fra mange synsvinkler, uten at vi nødvendigvis ble enige om noen felles tolkning. Det er vel det som kjennetegner god litteratur.

Denne gangen leser vi Mennesket og maktene, og jeg må si at selv om jeg er trønder, er det nesten som jeg leser ei tysk eller spansk bok. Man prøver å lese videre uten å skjønne alle ordene, og stadig vekk må avsnitt leses om igjen fordi viktige poeng ble oversett. Det er ikke mulig å skumlese deler av boka, for den fullpakket av hendelser eller betraktninger.

Romanen inenholder mye, og jeg er spent på hva vi får ut av alle disse fåmelte duun-karakterene. Torger, Helmer, Ludvik, Roald og Borghild er viet hver sine kapitler i boka, og tillegg blir vi kjent med en god del andre bl.a. Kari/Enka og tre søstre i Vikland. Hovedpersonene bor på et lite øyvær som blir utsatt for flom, og menneskene står maktesløse. Foreløpig ser jeg kjærlighetens makt, begjærets makt, Guds makt og naturens makt, etter helga kommer jeg vel med flere maktesløse betraktninger. Det er nesten som man bør ønske seg litt heftig storm...

Det er ikke langt mellom fyndora:


...han har ikkje sove bort sverdet sitt.

om en som hadde vært utro.


Ein har det som ein har det, samme kor ein gjømmer seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar